Forskning om 1:1 satsningar och distraktioner

Håkan Fleischer, doktorand, har i sin forskning försökt problematisera 1:1 satsningar. Han har tittat på stress och distraktion bland eleverna. Han menar att en del elever får försämrade strategier för sitt skolarbete. Deras skrivna arbeten hänger inte lika väl ihop, elever söker svaren på Internet och till och med när lärare poängterat att de ska reflektera själva går elever ut på nätet för att hitta ett svar.
Hur kan vi som pedagoger stötta elever som behöver strategier för att inte bli stressade eller splittrade?
Hur lär vi elever att reflektera, en verksamhet som inte går att stressa fram? Och som kan vara jobbig… Nu måste jag ju tänka!

Tar vi oss eller har vi tid till att reflektera som lärare? Är det möjligt?

Titta gärna på intervju av Håkan från Kungsbacka delar.

Håkan Fleischer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s