Tips på kartor – geografi

Någon frågade mig igår i Dvärsätt om GIS.
Det visste jag inte vad det var, (det här med begreppsförmåga… lärde mig tydligen inte GIS när jag läste geografi på lärarhögskolan).

Så här stod det i kommentarmaterialet för LGR 11:
Ett sätt att söka, sammanställa och tolka geografisk information är geografiska informationssystem (GIS). I grundskolan måste GIS med nödvändighet användas på ett enkelt och begripligt sätt. En enkel början kan till exempel vara att sammanställa två kartor med överlägg för att visa på geografiska samband mellan olika företeelser.
Programvara för GIS finns på internet. (s.30)

Sagt och gjort gick till Internet och hittade förklaringen på Wikipedia:
”Termen GIS, eller Geografiskt informationssystem skall inte förväxlas med ”geografisk information” som till exempel är en kartsymbol eller linje som motsvarar en väg. GIS används alltså för att skapa, manipulera och utforska geografisk information.”
”Tack vare Google EarthHitta.se och liknande webbaserade (kart)tjänster har GIS idag blivit en vanlig företeelse men i dessa sammanhang används sällan den terminologin.” 

”Tjänsten (Google Earth)har mest data över USA men andra tätbefolkade områden är väl täckta. Det finns även möjlighet att lägga på olika ”lager” som visar till exempel brottsstatistik i stadsdelar och var det finns sjukhus, biografer, vägar med tillhörande vägbeskrivningar mellan två punkter.” 

Jaha, det var det här vi pysslade med i kartböckerna ibland, kartor kopplat till olika statistik, religion, BNP osv.

Så mitt råd till lärare i geografi. Prova Google Earth, har du aldrig provat kanske du ska gå in på den här länken på Multimediabyrån och lära mer.

Här är en intro till Google earth

Lite andra kartor att använda på Tove Anderssons blogg:

av-media

Mitt kontor med Lisa som står och väntar utanför, som jag hittade på Hitta.se streetview

Krokom kan man inte se på samma vis, ännu men på Google maps kan jag se en satellitbild av mitt kontor.

Upptäck världen!

Kommentera

