Skrivutveckla! Berättande

Letade efter bra Storyboards på nätet. Hittade inga. Ställde fråga på FB,
IKT-verktyg heter gruppen och fick flera svar. Så där ser min vardag ut för det mesta nu: på FaceBook får jag svar.

Storyboard kan du använda för att planera en berättelse oavsett hur du kommer att sedan producera din berättelse. Ska det bli text , text och bild, bild och ljud, eller rörlig bild? Hur som helst behöver du planera. Det är bra för alla men hjälper verkligen de som har svårt att komma igång med produktionen.

Jag lät eleverna få ett A-4-papper med tre rutor på och text rader till höger, en enkel storyboard! Eleverna ritar ( bara enkelt, streckgubbar osv.), funderar på vilka bilder de behöver skaffa, hur ska de skaffa dem…
Skriver kortfattat vad de ska berätta till varje bild /ruta.

Roliga tips fick jag från Micke Kring från Årsta skolan, de vänder sig mer till låg-,  mellanstadiet.

http://www.bibblis.se/reportage/item/aron-och-matilda-berattar-om-sitt-barnboksprojekt

Anders Nordh gav mig tipset till Voodoofilm, där man kan få många tips inför att göra film i skolan. De har flera bra mallar till Storyboards.

http://www.voodoofilm.org/artikel/storyboard

Kommentera

