Världens bästa klass

Fick träffa Världens bästa klass 1 i Änge skola. (de kallar sig själva så).dorrskylt
Vi arbetade i Google Apps For Education, GAFE*. Jag och Carina Sörlin, klasslärare, hjälptes åt med att låta eleverna två och två skapa docs, skriva titel på dokumentet, dela med varandra och med fröken.

Sedan började de skriva om en leksaksfigur. Tre meningar var, oj vilka diskussioner det blev. Vem är figuren, hur ser han ut, hur stavas…? Alla barnen skrev och diskuterade språk. Flera började till och med använda två händer på tangentbordet.

Sedan kopplade Carina upp sig och vi visade texterna via projektorn och Carina visade att hon kunde kommentera: Jag undrar vad det var för fisk han fick?
Killarna som skrivit om detta gick snabbt in i sitt dokument och skrev till: Han fick bara småfisk!
Carina tog sedan bilder med iPaden och lade bilderna i sin Google Drive, delade bilden med varje par så de kunde lägga in den i dokumentet.

När jag skulle gå tackade jag för att jag fått vara med och se hur bra allt fungerade och för att jag fått träffa Världens bästa klass. När jag gick fick jag höra av en liten blyg kille,
-Du är världens bästa data-fröken!
En av de bästa bevisen på uppskattning jag fått sedan jag började här i Krokom!

*Google Apps For Education – Zonline är den plattform eleverna och pedagogerna arbetar pedagogiskt i. Där kan lärare dela uppgifter, läxor och planeringar med eleverna. De kan direkt arbeta i Google Docs, Kalkyl eller Presentationer och allt sparas automatiskt. Eleven kan enkelt dela med läraren och få feedback för att utveckla sin text och sitt lärande.

Kommentera

