Att välja digitalt verktyg

Vill dela med mig av ett blogginlägg av Caroline Åkesson från Svedala kommun. Hon är förstelärare i matematik och de har varit med i Mattelyftet. I Mattelyftet finns ett stöd för analys av digitala program varor. Jag tror att detta dokument kan användas av arbetslag för att diskutera hur man använder digitala verktyg överhuvudtaget inte bara i matematiken.

Jag tycker framförallt om frågeställningarna:
Vilket syfte vill du att programvaran ska ha?

  • Verktyg för läraren, eleverna eller båda parter?
  • Vilka förkunskaper har eleverna gällande digital teknik
  • Ska eleverna färdighetsträna, utforska, upptäcka eller lösa problem

Stöter ibland på förhållningssättet att digitala verktyg ska vara en avkoppling, eller ett sätt att göra något tråkigt ( träna glosor, multiplikationstabellen ex.) roligare.
Barn och ungdomar är idag så vana vid digitala verktyg att de inte kan lockas att jobba mer bara för att det sker på ett digitalt verktyg. Vore roligare kanske att få utforska och upptäcka och producera saker digitalt. Mindre tid att färdighetsträna till mer tid att inhämta kunskap och redovisa dem för andra, kanske för fler än de som går i klassen?

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s