Säker på Internet -juste på nätet!

Vill dela med mig av några tips på hur man kan arbeta förebyggande eller på förekommen anledning kring hur man ska vara mot varandra på Internet. Hur vi i skolan kan lära barn och ungdomar att tänka på konsekvenserna av sitt handlande i vanliga livet men också på Internet.
När fler och fler av våra elever får tillgång till digitala verktyg kommer vi att se ett större behov av att arbeta med detta.
Förra våren hade jag föreläsningar för föräldrar i Ås.
Se mina presentationer från detta tillfälle här

För arbete i klassrummet finns bra material från Statens Medieråd. Alla med lärarhandledningar och lektionsförslag.
För de yngsta Nosa på nätet
Åk 4-6 Jag<3 Internet
Åk 4-6 Filmoteket har en serie från UR om flera saker att beakta när man är på internet, källkritik, trygghet mm Enter
Åk 7-9 Jag ❤ Internet
Åk 7-9 material om Nohate i skolan

Mer från UR

Film om mobbning

Film om Internetsäkerhet
http://urskola.se/Produkter/183889-Pirr!-Vara-van-online

Kommentera

