Pokémon i riksdagen

Har ni sett Aftonbladets artikel om att en riksdagsledamot fångat Pokemons under riksdagens öppnande. Hon tar en bild där man ser prins Daniel framför en Psyduck och hon delar den på Twitter. Hon menar i artikeln att:
–  Jag kan göra två saker samtidigt, jag vet att det finns de som inte klarar av det men jag kan det.

Pokémons i riksdagen

Det här känns ju rätt intressant då jag precis varit ute och berättat för elever och föräldrar i kommunens sjuor att man inte kan fokusera på två saker samtidigt. Inte om man verkligen vill förstå, reflektera, bilda sig en uppfattning eller lära sig något nytt. Se mer från Torkel Klingbergs forskning kring detta. Om man sitter och slölyssnar kan man säkert göra fler saker samtidigt.

Kul att riksdagsmän provar nya saker men märkligt att de inte tar del av forskning, dessutom naivt att lägga upp som minne på twitter från riksdagens högtidliga öppnande.

Min presentation  från en föreläsning som jag höll för högstadielärare nu i höst med fler länkar i ämnet.

 

 

Kommentera

